Wat is overblijven?

Elke Nederlandse basisschool is wettelijk verplicht om het overblijven in de lunchpauze te regelen. Sinds augustus 2006 is de school eindverantwoordelijk voor het overblijven. Basisscholen hebben dan ook de keuze uit verschillende vormen van opvang tussen de middag; het overblijven wordt door een externe organisatie georganiseerd, de school kiest voor een continurooster, de school laat leerkrachten surveilleren, enzovoorts. Wij als overblijforganisatie worden door OBS De Kring, BS Sint-Pieter (beide Maastricht), OBS Berg (Berg & Terblijt), BS de WereldSter (Meerssen) en BS Brede School de Bron (Neerbeek) ingehuurd om het overblijven te organiseren op deze scholen.

Overblijven is de periode tussen de middag waarin kinderen worden opgevangen door het overblijfteam en er geluncht en gespeeld wordt. Deze opvangvorm wordt aangeboden iedere schooldag tijdens reguliere schoolweken, behalve de woensdag.

Tijdens het overblijven wordt er doorgaans eerst geluncht. Het is de bedoeling dat kinderen een eigen lunchpakket van thuis meenemen. Het eetmoment vindt onder verantwoordelijk van de leerkracht plaats. Dit draagt bij aan een prettiger verloop en kwaliteit van het overblijven. Er wordt tijdens het eetmoment ter assistentie van de leerkracht bijna op alle scholen een vrijwilliger ingezet. Kinderen die iets langzamer eten dan de rest krijgen iets langer de tijd hiervoor. Na het eetmoment wordt er bij voorkeur buiten gespeeld. Bij slecht weer worden de kinderen binnen opgevangen en het verdere verloop van het overblijven en de activiteiten hierop aangepast. Na het overblijven wordt er vervolg gegeven aan het lesprogramma.

Verloop overblijven

Overblijfaanbod

Stel u hier uw vraag over ons overblijfaanbod

Betalingsvoorwaarden

Inschrijven, wijzigen & opzegging

Aanvraag digitaal inschrijfpakket overblijven

Doorgeven van incidenteel overblijven & ruilingen

Algemene voorwaarden Stichting Tussen de Middag

Zie voor meer informatie de Algemene voorwaarden van Stichting Tussen de Middag .

Er wordt door Stichting Tussen de Middag 3x per schooljaar een nieuwsbrief, Het Tussendoortje, naar alle ouders/verzorgers via e-mail verstuurd. In Het Tussendoortje staat het laatste nieuws van Stichting Tussen de Middag, activiteiten tijdens het overblijven, foto’s, prijsvragen en andere belangrijke onderwerpen die met het overblijven te maken hebben op onze overblijfscholen. Het Tussendoortje is zowel bedoeld voor ouders/verzorgers als voor kinderen.

Onderstaande links verwijzen naar alle nummers van Het Tussendoortje tot dusver verschenen.

Veel leesplezier!

Heeft u of uw kind(eren) suggesties en/of tips voor Het Tussendoortje of iets anders dat in dit overblijfmagazine geplaatst kan worden? Laat dit ons dan weten via: